altana

Regulamin

REGULAMIN HOTELOWY

Dyrekcja hotelu będzie Państwu bardzo wdzięczna za współpracę w przestrzeganiu niniejszego regulaminu, który ma służyć zapewnieniu spokoju i bezpieczeństwa pobytu wszystkich naszych gości. Regulamin obowiązuje na terenie Hotelu Łaziska i dotyczy wszystkich osób w nim przebywających. Rozpoczęcie pobytu w Hotelu jest równoznaczne z zaakceptowaniem regulaminu przez Gościa bez żadnych zastrzeżeń.

Każdy dział hotelowy – strefa SPA, Restauracja, Basen, place zabaw posiada własny regulamin, który należy przestrzegać.

1. Doba Hotelowa

Pokój w hotelu wynajmowany jest na doby. Doba hotelowa trwa od godziny 15.00 do godziny 11.00. Życzenie przedłużenia pobytu poza okres wskazany w dniu przybycia, gość hotelowy powinien zgłosić w recepcji do godziny 10.00 dnia, w którym upływa termin najmu pokoju. Hotel uwzględnia życzenia przedłużenia pobytu w miarę posiadanych możliwości. Zatrzymanie pokoju po godz. 13.00 jest traktowane jako przedłużenie pobytu.

2. Rezerwacja i meldunek

Goście hotelowi podlegają obowiązkowi meldunkowemu, na podstawie dowodu tożsamości lub paszportu. Gość hotelowy nie może przekazywać pokoju osobom trzecim, nawet, jeśli nie upłynął okres, za który uiścił należną za pobyt opłatę. Osoby niezameldowane w hotelu, mogą przebywać w pokoju hotelowym od godziny 7.00 do godziny 22.00. Rezerwacja nosi miano gwarantowanej, jeżeli zostanie dokonana przedpłata w wysokości 30% wartości w terminie 7 dni od dnia złożenia rezerwacji. Brak zaliczki może skutkować anulowaniem rezerwacji. W celu anulowania lub zmiany dokonanej rezerwacji należy skontaktować się z recepcją hotelu: telefonicznie 723 110 110 lub mailowo hotellaziska@gmail.com. Zmiana terminu dokonanej rezerwacji jest bez kosztowa jeżeli została zgłoszona co najmniej 2 dni przed planowanym przyjazdem. Anulowanie rezerwacji jest bez kosztowe jeżeli zostanie zgłoszone co najmniej 7 dni przed planowanym przyjazdem – hotel nie obciąży Gościa kosztami rezerwacji, a wpłacone środki będą zwrócone na to samo konto bankowe, z którego wyszedł przelew w terminie do 21 dni. W przypadku anulowania Rezerwacji poniżej 7 dni przed datą przyjazdu zaliczka pozostaje w Hotelu. Anulacje w takim terminie wiążą się z utratą pełnej kwoty wpłaconej Zaliczki.

Usługodawca zastrzega sobie możliwość obciążenia karty Klienta po wykonaniu usługi, jeśli zidentyfikuje uszkodzenia powstałe z winy Klienta podczas pobytu, bądź korzystania z dodatkowych usług.

Hotel może odmówić przyjęcia gościa, który podczas poprzedniego pobytu rażąco naruszył regulamin hotelowy, wyrządził szkodę w mieniu hotelowym, innym gościom lub pracownikom obsługi, albo też w inny sposób zakłócił spokojny pobyt pozostałych gości i funkcjonowanie hotelu.

 

3. Płatności

W celu potwierdzenia rezerwacji i opłacenia pobytu Gość może wybrać jedną z następujących form płatności:

Płatność przelewem na konto bankowe.
Numer konta: PL 56124019101111001016720210

Właściciel konta: „RABEK” Z.Rabiasz, M.Rabiasz Sp. J., Hotel Łaziska, Jurków 53b, 32-860 Czchów NIP: 8691917419
W tytule wpłaty prosimy wpisać nazwisko rezerwującego oraz termin pobytu.

Płatność on-line za pośrednictwem aplikacji generatora linków (PayByLink)
Za pomocą karty płatniczej: – Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic, Maestro

Hotel Łaziska zastrzega sobie możliwość pobrania opłat tylko za pobyt w formie zaliczki, pozostałe opłaty pobierane są już w obiekcie.

4. Usługi

Hotel ma obowiązek zapewnić: warunki pełnego i nieskrępowanego wypoczynku gościa; bezpieczeństwo pobytu, w tym zachowanie tajemnicy informacji o naszym gościu; profesjonalną i uprzejmą obsługę *sprzątanie pokoju i wykonywanie niezbędnej naprawy urządzeń podczas nieobecności gościa, a w przypadku jego obecności tylko wówczas gdy wyrazi zgodę i życzenie;* w miarę posiadanych możliwości inny pokój lub w inny sposób złagodzić niedogodności, gdy występujące w pokoju usterki nie będą mogły być usunięte. Dla dzieci do lat 3 – pobyt jest bezpłatny, jeżeli śpią na łóżku z rodzicami. Nie ma możliwości dostawienia łóżek/łóżeczek niemowlęcych w pokoju.

4. Odpowiedzialność Gości

Gość hotelowy ponosi odpowiedzialność materialną za wszelkiego rodzaju uszkodzenia lub zniszczenia przedmiotów wyposażenia i urządzeń technicznych hotelu, powstałe z jego winy lub z winy odwiedzających go osób. Każdorazowo opuszczając pokój Gość powinien zamknąć okna, wyłączyć telewizor, zgasić światło, zamknąć krany instalacji wodociągowej, sprawdzić zamknięcie drzwi, a klucz pozostawić w recepcji. Za zagubienie klucza do zamka hotelowego pobierana jest opłata 40 zł. W pokoju nie należy pozostawić bez dozoru włączonych do sieci odbiorników energii elektrycznej. W pokojach nie należy pozostawiać małych dzieci bez opieki.

5. Odpowiedzialność Hotelu

Gość powinien zawiadomić recepcję hotelową o wystąpieniu szkody niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Odpowiedzialność hotelu z tytułu utraty lub uszkodzenia pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności albo przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną jest ograniczona. Hotel nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenie lub utratę samochodu lub innego pojazdu należącego do gościa. Jeśli gość pod wpływem alkoholu i / lub środków odurzających zakłóca spokojny pobyt gości lub funkcjonowanie hotelu, może zostać z niego usunięty. Hotel może odmówić przyjęcia gościa, który podczas poprzedniego pobytu rażąco naruszył regulamin hotelowy wyrządzając szkodę w mieniu hotelowym lub gości albo szkodę na osobie gości, pracowników hotelu albo innych osób przebywających w hotelu albo też w inny sposób zakłócił spokojny pobyt gości lub funkcjonowania hotelu. Hotel zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Gościa bez podania przyczyny. Przedmioty osobistego użytku pozostawione przez wyjeżdżającego gościa w pokoju hotelowym będą odesłane na adres wskazany przez gościa. W przypadku nie otrzymania takiej dyspozycji, hotel przechowa te przedmioty przez 3 miesiące.

6. Reklamacje

W celu zapewnienia prawidłowej procedury procesu reklamacji z tytułu wad towarów i usług sprzedawanych i świadczonych w Hotelu Łaziska, zgodnie z Ustawą nr 250/2007 Dz.U. o ochronie konsumentów z późniejszymi zmianami oraz Ustawą nr 40/1964 Dz.U. kodeksu cywilnego z późniejszymi zmianami, obowiązuje następująca procedura reklamacyjna:

Sprzedawca jest zobowiązany do należytego poinformowania Klienta o warunkach i sposobie reklamacji, w tym, gdzie można złożyć reklamację oraz gdzie dokonać naprawy z tytułu gwarancji.

Niniejszy regulamin reklamacji podlega § 18 ust. 1 Ustawy o ochronie konsumenta i jest umieszczony w widocznym miejscu dostępnym dla klienta (w recepcji hotelu oraz na stronie https://hotellaziska.com.pl/regulamin/)

Konsument odbierając osobiście towar lub świadczoną usługę, wyraża zgodę na sposób postępowania reklamacyjnego i potwierdza, że ​​zapoznał się z jego treścią.

Na potrzeby niniejszego regulaminu reklamacji przez reklamację rozumie się podjęcie odpowiedzialności za wady towaru lub usługi, a postępowanie reklamacyjne kończy się przekazaniem naprawionego towaru, wymianą towaru, zwrotem ceny zakupu towaru lub usługi, wypłaceniem stosownej zniżki od ceny towaru lub usługi, pisemną prośbą o przejęcie świadczenia lub uzasadnioną odmową.
Prawo z tytułu odpowiedzialności za wady
W przypadku, gdy klientowi Hotelu Łaziska zostanie dostarczony towar lub usługa niższej jakości lub w mniejszym zakresie niż było wcześniej uzgodnione, albo ma to miejsce zazwyczaj, Klient ma prawo reklamować wszelkie wady świadczonych usług oraz wady zakupionego towaru, w tym prawo do usunięcia, uzupełnienia lub zastąpienia świadczenia nową usługą albo odpowiednią zniżką od uzgodnionej ceny zapłaconych towarów lub usług.
Korzystanie z prawa z tytułu odpowiedzialności za wady (reklamacje)

Jeżeli klient stwierdzi przyczyny i fakty, które mogą być przedmiotem reklamacji, zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić ewentualną reklamację usługodawcy u kierownika danej placówki, personelu lub innej odpowiedzialnej osoby (zwana dalej „osobą odpowiedzialną“). Składając reklamację, klient zobowiązany jest do przedłożenia wszelkich stosownych dokumentów dotyczących świadczenia danej usługi i / lub nabycia towaru (kopia zamówienia, faktura, rachunek itp.), co do której składa reklamację. Bez przedłożenia dowodu zakupu, usługodawca nie ma obowiązku uznania reklamacji. Wady jakościowe żywności i napojów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia klient zgłasza w restauracji lub barze w momencie stwierdzenia wady, bezpośrednio u obsługi. Jeżeli wady żywności i napojów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia dotyczą ilości i wagi, należy je zgłosić jeszcze przed rozpoczęciem konsumpcji. Reklamacje dotyczące wad innych towarów lub usług klient składa w restauracji lub barze, w którym dokonał zakupu towaru lub usługi bez zbędnej zwłoki, na podstawie dowodu zakupu. Bez przedłożenia dowodu zakupu reklamacja może nie być uwzględniona.

Reklamacje dotyczące wad zakwaterowania można zgłaszać w recepcji hotelu bez zbędnej zwłoki. Prawo do reklamacji wad zakwaterowania wygasa, jeżeli klient nie skorzystał z niego do czasu wyjazdu z hotelu. Składając reklamację, klient zobowiązany jest do przedłożenia wszelkich stosownych dokumentów dotyczących świadczenia danej usługi lub nabycia towaru, co do którego składa reklamację.

Procedura rozpatrywania reklamacji

Wyżywienie
a) Wady żywności uważane są za nieodwracalne. W przypadku stwierdzenia wady żywności, posiłków lub napojów, klient ma prawo zażądać ich wymiany lub zwrotu zapłaconej kwoty lub udzielenia rabatu.
b) Jeżeli żywność lub napoje nie są prawidłowej jakości, wagi, ilości lub temperatury, klient ma prawo zażądać bezpłatnego, właściwego i natychmiastowego usunięcia wady.

Usługi noclegowe
Klient ma prawo zażądać bezpłatnego, należytego i terminowego usunięcia wad, a mianowicie:
a) Wymiany wadliwego lub uzupełnienia drobnego wyposażenia pokoju.
b) W przypadku braku możliwości usunięcia usterek technicznych w pokoju (awaria instalacji grzewczej, niskie ciśnienie wody, brak ciepłej wody, awaria prądu itp.), a hotel nie może zaoferować klientowi innego, alternatywnego zakwaterowania, a jeśli mimo tych wad pokój zostanie zaoferowany klientowi, klientowi przysługuje rabat od ceny noclegu za obopólną zgodą lub odstąpienie od umowy przed przenocowaniem oraz zwrot całej zapłaconej ceny za zakwaterowanie. Reklamacje rozpatruje dyrektor lub kierownik recepcji lub upoważniony przez niego pracownik, który jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji i podjęcia decyzji o sposobie jej załatwienia. W przypadku braku możliwości załatwienia reklamacji w drodze umowy, osoba kompetentna zobowiązana jest do sporządzenia protokołu reklamacji z klientem w imieniu hotelu. W protokole klient powinien podać dokładne oznaczenie świadczonej usługi lub zakupionego towaru, czas świadczenia usługi lub zakupu towaru oraz opis wady.

Usługi wellness:
a) Reklamacje dotyczące wad w świadczeniu usług wellness można zgłaszać u kierownika ośrodka, personelu kierowniczego lub innej osoby odpowiedzialnej.
b) Klient ma prawo do reklamacji usługi tylko w trakcie korzystania z usługi. Klientowi nie przysługuje zwrot pieniędzy ani rabat na wykonaną usługę, jeśli złoży reklamację po jej wyczerpaniu.

 Terminy wykonalności praw z tytułu odpowiedzialności za wady
1. Klient zobowiązany jest do zgłoszenia reklamacji bez zbędnej zwłoki, w przeciwnym wypadku prawo do reklamacji wygasa. Okresy gwarancji określają postanowienia § 620 i nast. Kodeksu Cywilnego.

 Współpraca klienta i usługodawcy podczas rozpatrywania reklamacji
1. Klient zobowiązany jest do osobistego udziału w postępowaniu reklamacyjnym, oraz ma obowiązek przekazania obiektywnych informacji na temat świadczonej usługi. Jeżeli wymaga tego charakter reklamacji, klient ma obowiązek umożliwić personelowi dostęp do wynajętego mu pokoju hotelowego, w celu ustalenia zasadności reklamacji.

Postanowienie końcowe
1. Niniejszy Regulamin reklamacji wchodzi w życie z dniem 1.11.2023
2. Usługodawca zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany lub aktualizacji procedury reklamacyjnej bez uprzedniego powiadomienia klienta.

7. Postanowienia dodatkowe

W hotelu obowiązuje zachowanie ciszy od godziny 22.00 do godziny 7.00 *. Zabrania się nadmiernego hałasowania na terenie Hotelu, powodowania nieprzyjemnych zapachów oraz stwarzania sytuacji, które przeszkadzają, szkodzą czy irytują pozostałych Gości hotelowych.
W hotelu i jego bezpośrednim otoczeniu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu poza wyznaczonymi miejscami, przeznaczonymi do tego celu.

*Za wyjątkiem przyjęć okolicznościowych oraz wesel odbywających się w Hotelu.

W pokojach hotelowych nie można przechowywać ładunków niebezpiecznych – broni i amunicji, materiałów łatwopalnych, wybuchowych i iluminacyjnych. Gościom nie wolno dokonywać jakichkolwiek zmian w pokojach hotelowych i ich wyposażeniu, poza nieznacznym przestawianiem mebli i wyposażenia, nie naruszającym ich funkcjonalność i bezpieczeństwo korzystania.

8. Pobyt zwierząt w hotelu

Pobyt zwierząt na terenie hotelu wymaga akceptacji Dyrekcji Hotelu, która odbywa się na etapie dokonywania rezerwacji pobytu.

Podczas dokonywania rezerwacji prosimy o podanie gatunku / rasy zwierzęcia. Hotel zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zwierząt, których gatunki /rasy są powszechnie uznawane za groźne lub agresywne.

Akceptujemy wyłącznie psy do 12kg. Nie przyjmujemy kotów.

Do Hotelu przyjmowane są zwierzęta zdrowe, posiadające książeczki zdrowia (bezwzględnie wymagane jest aktualne szczepienie przeciwko wściekliźnie i odrobaczenie). Hotel ma prawo odmówić przyjęcia zwierząt chorych lub w trakcie rekonwalescencji. Właściciel zwierzęcia oświadcza, że zwierzę/ta są zdrowe i nie stanowią zagrożenia dla innych osób i zwierząt. Przyjmujemy zwierzęta do 12kg.

Zwierzęta powinny przebywać w pokojach. Poza pokojami zwierzęta muszą być wyprowadzane na smyczy i być pod opieką właściciela. W szczególnych przypadkach hotel zastrzega sobie prawo wprowadzenia nakazu założenia kagańca.

Właściciele zobowiązani są posiadać własne posłanie dla zwierzęcia.

Niedopuszczalne jest wykorzystywanie hotelowych ręczników i bielizny pościelowej dla potrzeb zwierząt, przebywanie zwierząt na łóżku i sofach oraz załatwianie potrzeb fizjologicznych w pokoju. Jeżeli pościel, materac, wykładzina lub inne elementy wyposażenia pokoju, w którym przebywa zwierzę, będą  przez nie zabrudzone (sierść, błoto) lub uszkodzone, właściciel jest zobowiązany do pokrycia kosztów wyrządzonych szkód w cenie określonej przez Dyrekcję Hotelu.

Właściciel zwierzęcia ponosi odpowiedzialność materialną za wszelkie uszkodzenia mienia hotelowego i prywatnego innych gości z winy zwierzęcia.

Ze względów bezpieczeństwa, sprzątanie pokoi, w których przebywają zwierzęta, odbywa się wyłącznie w obecności właściciela lub podczas nieobecności zwierzęcia w pokoju. W celu ustalenia dogodnej godziny prosimy o kontakt z obsługą.

W przypadku stwierdzenia, że pozostawione w pokoju zwierzę zakłóca pobyt innych gości, niszczy mienie hotelu, bądź może spowodować sytuację zagrożenia dla siebie lub innych gości, Dyrekcja Hotelu bezzwłocznie podejmie kontakt z właścicielem w celu rozwiązania problemu. Gdy kontakt będzie niemożliwy, hotel zastrzega sobie prawo wejścia personelu do pokoju gościa, również z ewentualną pomocą odpowiednich służb i odstawienia zwierzęcia do najbliższego schroniska dla zwierząt. Wszystkie koszty wynikłe z powyższych działań pokrywa właściciel zwierzęcia.

Właściciele zwierzęcia są odpowiedzialni za zastosowanie się do regulaminu hotelowego dotyczącego zachowania ciszy nocnej w hotelu i niezakłócania spokoju innym gościom.

Obowiązuje zakaz wprowadzania zwierząt do punktów gastronomicznych, rekreacyjnych oraz na zewnętrznego placu zabaw dla dzieci.

Właściciel jest zobowiązany każdorazowo sprzątać odchody pozostawione przez swoje zwierzę.

Właściciel oświadcza, że zapoznał się z regulaminem pobytu zwierząt w Hotelu Łaziska i akceptuje jego zapisy.

 

REGULAMIN BASENU ZEWNĘTRZNEGO HOTELU ŁAZISKA

  1. Basen jest obiektem, z którego korzystać mogą wyłącznie goście zameldowani w hotelu
  2. Basen jest czynny codziennie w godz. 09:00 do 21:00.
  3. Hotel Łaziska może zamknąć Basen z uwagi na występowanie złych warunków atmosferycznych.
  4. Goście hotelu Łaziska korzystają z Basenu bezpłatnie.
  5. Dzieci w wieku do lat 12 mogą przebywać w okolicach Basenu i/lub korzystać z Basenu wyłącznie pod opieką osób dorosłych.
  6. Osobom korzystającym z Basenu zabrania się :
    a) wchodzenia na teren Basenu w obuwiu innym aniżeli przeznaczonym do korzystania na terenie Basenu,
    b) skakania do Basenu ( na główkę) z brzegu lub innego miejsca,
    c) nurkowania ze sprzętem,
    d) siadania i opierania się na obrzeżu Basenu,
    e) niszczenia urządzeń i sprzętu Basenu, zaśmiecania i brudzenia Basenu oraz terenu wokół Basenu,
    f) wchodzenia do Basenu wbrew zakazowi obsługi lub w czasie wyłączenia Basenu z korzystania przez Gości,
    g) korzystania z Basenu w godzinach innych niż pomiędzy 09:00 a 21:00,
    h) wprowadzania zwierząt na teren Basenu i/lub wprowadzania zwierząt do Basenu,
    i) wnoszenia i/lub spożywania alkoholu/napojów alkoholowych w Basenie,
    j) jedzenia i picia w Basenie,
    k) wnoszenia do Basenu szkła, naczyń szklanych, ostrych przedmiotów i innych niebezpiecznych przedmiotów,
    l) zachowywania się w sposób nieobyczajny lub/i w sposób sprzeczny z zasadami współżycia społecznego lub/i w sposób utrudniający korzystanie z Basenu przez innych Gości,
    ł) korzystania z Basenu w sposób sprzeczny z postanowieniami niniejszego regulaminu.
  7. Zabrania się wstępu osób nietrzeźwych lub pod wpływem alkoholu do Basenu,
  8. Z kąpieli w Basenie mogą korzystać wyłącznie osoby posiadające ubrane kąpielówki lub/i kostiumy kąpielowe.
  9. Wejście do Basenu jest możliwe tylko po uprzednim skorzystaniu z prysznica, który znajduje się przed wejściem na Basen.
  10. Osoby korzystające z Basenu zobowiązane są do przestrzegania poleceń obsługi Hotelu Łaziska bezwzględnego podporządkowania się ich nakazom.
  11. Z Basenu mogą korzystać wyłącznie osoby umiejące pływać, a osoby nie umiejące pływać mogą korzystać z Basenu wyłącznie pod opieką osób umiejących pływać.
  12. Osoby naruszające porządek publiczny, przepisy niniejszego regulaminu, popełniające wykroczenie lub/i przestępstwo, mogą zostać przymusowo usunięte z terenu Basenu przez obsługę Hotelu Łaziska.
  13. Osoby niszczące lub uszkadzające sprzęt i urządzenia Basenu ponoszą odpowiedzialność odszkodowawczą za wyrządzone szkody na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym.
  14. Wszelkie skargi, uwagi i wnioski odnośnie funkcjonowania Basenu należy zgłaszać w recepcji Hotelu Łaziska.
  15. Niniejszy regulamin znajduje się przy basenie, na stronie internetowej hotelu pod adresem https://hotellaziska.com.pl/regulamin/ oraz w recepcji hotelu.

 

Hotel Łaziska  nie odpowiada za uszkodzenia ciała i wypadki wynikające z naruszenia Regulaminu. Ze względu na bezpieczeństwo osób kąpiących się zaleca się wzajemną obserwację, a w miarę potrzeby udzielenie pomocy.

W razie wypadku należy niezwłocznie powiadomić  właściciela hotelu.

Telefony alarmowe: Pogotowie 999/112 Straż 998 Policja 997 17.
Korzystanie z basenu jest jednoznaczne z zapoznaniem się z Regulaminem basenu.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

1. Preambuła

Mając na uwadze wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek
wprowadzenia na podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także
prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego standardów w zakresie
niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając istotną rolę biznesu w
zapewnieniu poszanowania praw Dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich
godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia Hotel Łaziska przyjmuje niniejszy
dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że Dziecku,
które przebywa w Hotel Łaziska dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim
zagrożeniom.

§ 2. Postanowienia ogólne

1. Hotel Łaziska prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem
praw człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na
krzywdzenie.
2. Hotel Łaziska uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego
i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3. Hotel Łaziska w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego
obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia
popełnienia przestępstwa na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w
tym zakresie.
4. Hotel Łaziska zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności
wskazujących, że Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w
zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.

§ 3. Definicje
1. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
2. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra
Dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie
przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo
przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np.
wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów
turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia,
przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197
kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk),
seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne
wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie
małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk);

3. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny. W myśl Standardów opiekunem jest również rodzic
zastępczy;
4. Personel –osoba zatrudniona w Hotel Łaziska na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej lub członek organizacji.
§ 4. Zasady identyfikacji Dziecka przebywającego w Hotelu
Łaziska i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą

przebywa w obiekcie.

1. Przyjmując Dziecko na pobyt w Hotele Łaziska, zawsze kiedy jest to możliwe, należy
dokonywać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w
hotelu.
2. Przeprowadzenie identyfikacji Dziecka przez Personel recepcji jest obowiązkowe w
sytuacjach nietypowych i podejrzanych, wskazujących, że istnieje ryzyko krzywdzenia
Dziecka.
3. W celu identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w
hotelu, należy:
1) zapytać o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą
przybyło do hotelu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument
tożsamości Dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do
sprawowania opieki nad Dzieckiem (np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu). W
przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka
(imię, nazwisko, adres, numer PESEL);
2) w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby
dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko;
3) jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Dziecka, należy zapytać, czy posiada
dokument świadczący o zgodzie Opiekunów Dziecka na wspólny wyjazd osoby dorosłej
z Dzieckiem (np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z
rodziców Dziecka/opiekunów prawnych);
4) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody Opiekunów Dziecka, należy
poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić
przebywanie Dziecka w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą Opiekunów
Dziecka.
4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Dziecka lub
wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom
korzystającym z bezpieczeństwa i obowiązek taki wynika z przepisów powszechnie
obowiązującego prawa.
5. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec
dorosłego i jego intencji skrzywdzenia Dziecka, należy dyskretnie powiadomić
Kierownika Recepcji lub osobę przez niego wyznaczoną. Aby nie wzbudzać podejrzeń,
można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji,
prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z Dzieckiem w holu, restauracji lub innym
miejscu.

6. Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko, jak i osoba
dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu i nie pozostawać sami.
7. Koordynator lub osoba przez niego wyznaczona podejmuje decyzję o zawiadomieniu
policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu
uzyskania dalszych wyjaśnień.
8. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu
przestępstwa na szkodę Dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej
stosuje się zasady w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka.
9. W przypadku gdy świadkami nietypowych lub podejrzanych sytuacji jest Personel
innych komórek organizacyjnych, np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru
i restauracji, ochrony, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Hotelu lub
osobę przez niego wyznaczoną, która zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
§ 5. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego
przypuszczenia, że dobro Dziecka znajdującego się na terenie
Hotelu Łaziska lub korzystającego z usług obiektu w Hotelu

Łaziska jest zagrożone.

1. Personel posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na
czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia Dzieci.
2. Personel zobowiązany jest niezwłocznie informować Dyrektora hotelu o każdym
podejrzeniu krzywdzenia Dziecka.
3. Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora hotel, który może wyznaczyć do tego
zadania inną osobę, chyba że wystarczające będą działania Personelu w tym zakresie.
4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:
1) Dziecko ujawniło Personelowi fakt krzywdzenia,
2) Personel zaobserwował krzywdzenie,
3) Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane
odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne
okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów
pornograficznych z udziałem Dzieci w pokoju osoby dorosłej;
4) Opiekun Dziecka lub osoba trzecia zgłosi fakt krzywdzenia Dziecka.
5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko przebywające w
hotelu (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z Dzieckiem
podejrzewanym o krzywdzenie (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz
Opiekunem Dziecka, a także oddzielnie z Dzieckiem poddawanym krzywdzeniu (w miarę
możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka.
6. W razie podejrzenia, że Dziecko doświadcza ze strony innego Dziecka przemocy z
uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie
bądź powtarzającej się przemocy fizycznej, powtarzającej się przemocy psychicznej lub
powtarzających się niepokojących innych zachowaniach osoba interweniująca

zobowiązana jest dodatkowo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia
przestępstwa lub zawiadomić najbliższy sąd rodzinny.
7. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Opiekuna Dziecka/ osobę z
którą przebywa w hotelu w formie:
1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest
jego życie, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować
je od Opiekuna Dziecka/ osoby z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie oraz
zawiadomić policję pod numerem 112 lub 997;
2) innych przestępstw, osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić policję lub
prokuraturę składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie),
przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych
niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze), Personel zobowiązany
jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka, przeprowadzić rozmowę z Opiekuna Dziecka/
osobą z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie, w przypadku powtarzającej się
przemocy osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić właściwy ośrodek pomocy
społecznej, równolegle składając do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację
rodziny.
8. W przypadku powzięcia przez członka Personelu podejrzenia, że Dziecko jest
krzywdzone przez osoby trzecie (w tym członka Personelu) w formie:
1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest
jego życie, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować
je od osoby podejrzanej o krzywdzenie oraz zawiadomić policję pod nr 112 lub 997;
2) innych typów przestępstw, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo
Dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie oraz poinformować na
piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia
przestępstwa;
3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub
przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie), Personel jest
zobowiązany zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
o krzywdzenie. Osoba interweniująca zobowiązana jest zakończyć współpracę z osobą
krzywdzącą Dziecko;
4) innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze), Personel
zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować je od osoby
podejrzanej o krzywdzenie oraz osoba interweniująca zobowiązana jest przeprowadzić
rozmowę dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończyć współpracę.
9. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie
podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka oddalenie się z hotelu.
10. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby
podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod
nadzorem dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych
Gości.
11. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Dziecko powinno
przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
12. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
powiązanego z kontaktem Dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,

naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby Dziecko myło się oraz jadło/piło
do czasu przyjazdu policji.
13. Po odbiorze Dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz
inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać
ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
14. Personel oraz osoba interweniująca ma obowiązek sporządzić notatkę służbową ze
zdarzenia oraz podjętych działań. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
15. Po interwencji należy opisać zdarzenie w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru
Dziecka. Ewidencję zdarzeń zagrażających dobru Dziecka prowadzi osoba wyznaczona
przez Dyrektora hotelu.

§6. Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi

1. Wszystkie osoby pracujące z Dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza
m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości
żadnego Dziecka.
2. Personel zatrudniony przez hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i
opieką nad Dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym, który następnie
dołączany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co
roku.
3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć
potencjalny kontakt z dziećmi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o
nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko Dzieciom.
§ 7. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Personelem

a Dzieckiem

1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Personel jest działanie
dla dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie.
2. Personel traktuje Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie.
Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji.
3. Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z Dziećmi i
każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec Dziecka są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Dzieci.
4. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Dziecka. Nie wolno krzyczeć
na Dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa Dziecka lub innych Dzieci.

5. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących Dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych Dzieci. Obejmuje to wizerunek Dziecka,
informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
6. Personel zobowiązany jest do zapewnienia Dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w
jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
Personelowi hotelu i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
7. Nie wolno proponować Dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w obecności Dzieci.
8. Każde przemocowe działanie wobec Dziecka jest niedopuszczalne.
9. Kontakt z Dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
celów mieszczących się w zakresie obowiązków Personelu. Nie wolno zapraszać Dzieci
do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
Obejmuje to także kontakty z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny
telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
§ 8. Postanowienia końcowe
1. Polityka wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.
2. Hotel udostępnia Standardy na swojej stronie internetowej oraz w recepcji.